Skip to content

Een windmachine voor vastgelopen gedachten

Een windmachine voor vastgelopen gedachten


Ach, deze poëtische zin van Narwal bleef me bij toen ik deze zomer de hut van kapitein Nemo bezocht.  In mijn job hoor ik vaak de vastgelopen gedachten van mensen: ‘die man is een autist’, ‘ze kan het niet’, ‘we ploeteren hier maar wat aan’, ‘iemand zou hier eens grote kuis moeten houden’, ‘met vrouwen in je team niets dan miserie’ en onlangs nog, die had ik nog nooit eerder gehoord: ‘die denkt zeker dat de meridiaan door zijn g.t loopt’.

Vastgelopen gedachten, jawel: oordelen, veralgemeningen en vooroordelen. Kortom, stoppers in het denken én stoppers in de communicatie. In de gesprekken die ik dan met mijn klanten voer hanteer ik wel eens, als het gepast is, de methodiek van AI -appreciative inquiry- om andere inzichten te genereren en deze te exploreren. 

Vragen zijn dan bijvoorbeeld:
–     Wanneer liep het wel goed?
–     Hoe zou een eerlijk gesprek erover tot stand kunnen komen? Wat doe jij dan anders?
–     Hoe zou een toekomst zonder de huidige situatie er dan uitzien? 
–     Wat zou je hiervan nu al kunnen realiseren?

Kan je een windmachine gebruiken om je team next level te brengen? Dan ben ik graag tot je dienst!

Deze post vind je oorspronkelijk terug op mijn Linkedin HIER.